AUTORIJSCHOOL RUUD KATER

 

Contact

Contact- en inschrijfformulier

Autorijschool Ruud Kater is ook te bereiken via:

Telefoon:

  • 06-55810719 (Ruud Kater)
  • 06-13414199 (Gerard Stoutjesdijk)
  • 06-51171004 (Jules Abdoelgafoer)


Email:

info@ruudkater.nl


Adresgegevens:

Zusterlaan 80  

2611MP Delft

Kamer van Koophandel nummer: 27156592

Registratienummer CBR: 0679Z8


Links:

Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR): 

Algemeen: http://www.cbr.nl/

Machtigingen: http://www.cbr.nl/reserverenmachtigen.pp

Theorie-examen reserveren: http://www.cbr.nl/reservering.pp

2toDrive: http://www.2todrive.nl/

Medische beoordeling: http://www.cbr.nl/4404.pp

Zeventig-jarigen: http://www.cbr.nl/4396.pp

Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR): http://www.cbr.nl/1062.pp

Rijopleiding in stappen (RIS): http://www.cbr.nl/11187.pp

Zo gaat het theorie-examen: http://www.cbr.nl/theoriefilm.pp

Zo gaat het praktijkexamen: http://www.cbr.nl/praktijkfilm-auto.pp

Overige links:

iTheorie online theorie-opleiding: http://www.itheorie.nl

Stichting Kika: http://www.kika.nl

Theorie examentrainingen: www.autotheorieoefenen.nl

 

 


 


 


 

 

Contactgegevens:

Zusterlaan 80                2611 MP Delft     06-55810719 info@ruudkater.nl

Doe een gratis proefles

en

overtuig jezelf

Contactformulier

 Laatste Nieuws

Bron:

verkeerspro.nl

rijschoolvandaag.nl


Terug naar overzicht

02-12-2015

Smartphone en verkeer - het gaat niet samen

Dat het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het deelnemen aan het verkeer afgeraden wordt, weten we allemaal. Toch grijpen velen, ondanks de waarschuwingen, naar het apparaat. Maar is dit echt zo erg?

Ja, het is erg

Uit onderzoek van de SWOV blijkt dat het gebruik van de mobiele telefoon negatieve effecten heeft op het rijgedrag. Dit geldt voor alle soorten gebruik, van bellen tot sms’en. Mobiel telefoongebruik heeft niet alleen negatieve effecten doordat bestuurders fysiek, visueel en auditief worden afgeleid, maar ook omdat ze hun aandacht moeten verdelen. Naast rijden vraagt de telefoon namelijk ook om een deel van je gedachte. Deze cognitieve afleiding doet zich ook voor tijdens het handsfree bellen. Je moet bij deze vorm van bellen namelijk nog steeds een deel van je concentratie voor het rijden opgeven. Handsfree bellen is toegestaan omdat een totaalverbod voor de mobiele telefoon niet realistisch is.

Campagne van de overheid

Met de campagne ‘Onderweg ben ik offline’ probeert het ministerie van IenM mensen er bewust van te maken dat de mobiele telefoon afleidt. In de bijhorende commercial komt deze boodschap ook terug. Te zien is dat een jongeman de hele dag door bestookt wordt met berichten en door social media verkeer. Wanneer hij de auto in stapt zet hij zijn mobiel echter uit om afleiding te voorkomen. Naast een commercial is op de website onderwegbenikoffline.nl te lezen wat de gevolgen zijn van mobiel gebruik in de auto. Ze noemen weetjes als: “Wist je dat je de lengte van een voetbalveld (90 meter) aflegt, als je bij een snelheid van 100 km/uur 3 seconden op je telefoonscherm kijkt?” En: “Wist je dat het gebruik van de smartphone in het Nederlandse verkeer jaarlijks leidt tot enkele tientallen en mogelijk zelf 100 doden?” Het is duidelijk dat de overheid wil voorkomen dat bestuurders tijdens het rijden gebruik maken van de mobiel.

Het mobiel gebruik van medeweggebruikers

Je kan zelf nog zo bewust geen gebruik maken van je smartphone, dat wil niet zeggen dat je er geen hinder van ondervindt. Er zijn genoeg verkeersdeelnemers die zich wel af laten leiden. Vooral bij fietsers en voetgangers is dit het geval. In een recent nieuwsbericht van het AD vertelde bestuurders van het Haagse ov-bedrijf HTM over hun ergernissen. Zij zien de smartphone in het verkeer als een grote boosdoener en moeten regelmatig ingrijpen om een ongeval te voorkomen. In de strijd tegen het gebruik van de smartphone op de fiets heeft het ministerie van IenM de app ‘fietsmodus’ ontwikkeld. Deze app berekent hoeveel meters de fietser aflegt in het verkeer zonder gebruik te maken van de telefoon. Met de gespaarde kilometers kunnen vervolgens prijzen gewonnen worden.

Dat het gebruik van de smartphone gevaar oplevert in het verkeer is duidelijk. Of het ministerie de strijd gaat winnen tegen het gebruik zal de toekomst uitwijzen.

Bron: SWOV / Onderwegbenikoffline / AD



Terug naar overzicht