AUTORIJSCHOOL RUUD KATER

 

Structuur van de opleiding

De rij-opleiding is in vier fases ingedeeld:

 

Fase 1: 

De techniek van het autorijden. In deze fase leer je de auto te besturen en bedienen. De inhoud en volgorde van de leerstof is:

  • sturen, gas geven en het gebruik van de spiegels en kijktechniek
  • rijden in het stadscentrum (Delft) met toepassing van de leerstof uit les 1 (korte bochten en smalle wegen)
  • het gebruik van de remmen, verkeersinzicht en sociaal gedrag
  • het vaart minderen in verschillende situaties (bijv. drempels)
  • (ont-)koppelen, wegrijden vanuit stilstand en schakelen 
  • het toepassen van alle technieken en opbouw routine
  • de hellingproef, waarmee fase 1 wordt afgesloten

Fase 2:

Nu je de auto kan besturen gaan we je aandacht, die je tot nu voornamelijk voor de auto nodig had, verleggen naar het verkeer om je heen en de situaties die je nadert. Je leert:

  • het gebruik van informatie die a.h.v. borden, tekens op de weg en (verkeers-)lichten wordt gegeven
  • het naderen en oversteken van kruisingen
  • het invoegen, inhalen en uitvoegen op de snelweg
  • bij al deze zaken het juiste kijkgedrag

Als deze fase doorlopen is, heb je de basiskennis en de basisvaardigheden om je op de juiste wijze te gedragen in het verkeer.

Je zal deze in de vervolglessen blijven oefenen en toepassen tot je al je taken routinematig kan uitvoeren en zelfvertrouwen hebt.

Fase 3:

In deze fase ga je alle bijzondere verrichtingen leren. Je zal zeven verrichtingen moeten kunnen, te weten:

  • hellingproef (reeds geleerd in fase 1)
  • recht achteruit rijden
  • achteruit rijden om een bocht
  • keren in een straat
  • keren dmv een halve draai
  • parkeren in file
  • parkeren in een vak (dwars op de rijrichting)

Door het gebruik van herkenningspunten voor de diverse in- en terugstuurmomenten zal je deze vaardigheden snel aanleren. Je gaat de oefeningen op veel verschillende plekken doen, zodat je intussen ook het examengebied goed gaat kennen. Dit gebied bestaat uit de plaatsen Rijswijk, Delft, Pijnacker-Nootdorp, Zoetermeer, Den Haag Zuid, Rotterdam Noord en Leidschendam-Voorburg. Ik laat je de meest uiteenlopende situaties zien en de bekende valkuilen die er in  de regio te vinden zijn.

Fase 4:

Je zal op het (proef-)examen zelfstandig moeten kunnen rijden. De eerder geleerde bijzondere verrichtingen worden in twee groepen ingedeeld:

  • de keeropdracht
  • de parkeeropdracht

Daarbij mag je zelf bepalen hoe en waar je de opdracht gaat uitvoeren. Inzicht is wat je moet tonen. Zolang het verkeersveilig en technisch vaardig verloopt, wordt het goed beoordeeld en kan je op de Tussentijdse Toets vrijstelling krijgen. Dat betekent dat je op het rijexamen geen bijzondere verrichtingen hoeft te doen!

Vervolgens zijn er nog twee elementen van het examen, waarvoor  een examinator kan kiezen:

  • de stop-opdracht
  • de situatiebevraging

De stop-opdracht is niets meer dan op verkeersveilige wijze stoppen langs de kant van de weg, zodanig dat je weer meteen weg kan rijden (stop-and-go). In feite is dit de derde bijzondere verrichting. Er worden slechts twee bijzondere verrichtingen als opdracht gegeven.

Bij een situatiebevraging stelt de examinator een vraag over een verkeerssituatie die je voor je ziet of waar je zojuist doorheen bent gereden. De auto wordt langs de kant stilgezet, zodat je vragen kan beantwoorden over de belangrijkste elementen van de situatie. Naast de verkeerstechnische aspecten zijn ook de omgevingsfactoren van belang om te benoemen.

Ook zal je zelfstandig een opgegeven route moeten rijden. De examinator kan kiezen uit drie manieren om dat te toetsen:

  • de clusteropdracht
  • het variabele coördinatiepunt
  • gebruik van het navigatiesysteem

Een clusteropdracht is het volgen van een route aan de hand van een aantal aanwijzingen, die de examinator aan je geeft. Dit kunnen maximaal vijf aanwijzingen in één opdracht zijn.

Een variabel coördinatiepunt is een object, in het examengebied, waar je zonder aanwijzingen naartoe moet kunnen rijden. Dit kan een gebouw zijn dat je goed kent, of een gebouw dat je van een afstand kan zien staan. Plan zelf je route daar naartoe.

Het gebruik van een navigatiesysteem spreekt voor zich.

Je ziet: er is veel te leren! Gemiddeld kom je als leerling al gauw aan 35 á 40 lessen om alles te oefenen. Regelmaat en meerdere lessen per week (vooral blokuren) kunnen de zaak bespoedigen en het totaal aantal lessen verlagen. 

Al het geleerde zal voldoende geoefend moeten worden om vooral routine op te bouwen. Het accent ligt daarbij op het kijkgedrag. Uitsluitend door goed en consequent kijkgedrag en het gebruik van de beschikbare informatie kan je al deze taken met zekerheid en de juiste timing uitvoeren!


 

Contactgegevens:

Zusterlaan 80                2611 MP Delft     06-55810719 info@ruudkater.nl

Doe een gratis proefles

en

overtuig jezelf

Contactformulier

 Laatste Nieuws

Bron:

verkeerspro.nl

rijschoolvandaag.nl

02-12-2015

Smartphone en verkeer - het gaat niet samen

Dat het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het deelnemen aan het verkeer afgeraden wordt, weten we allemaal. Toch grijpen velen, ondanks de waarschuwingen, naar het apparaat. Maar is dit echt zo erg? Ja,...   Meer


30-11-2015

Geluid bij het theorie-examen per 16 december 2015

Het theorie-examen is voor veel mensen lastig, vooral voor toekomstige automobilisten met dyslexie. Het CBR start daarom per 16 december 2015 met een landelijke proef waarbij het theorie-examen wordt...   Meer


11-11-2015

Nieuwe regels voor rotondes en kruispunten

Bijna de helft van alle ernstige verkeersongelukken gebeurt op een kruispunt, ruim twee derde daarvan gebeurt binnen de bebouwde kom. De overvloed aan verkeersborden, wegmarkeringen, verlichting en zebrapaden...   Meer


05-11-2015

Maximumsnelheid gaat definitief omhoog

Een mijlpaal voor automobilisten: minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) gaat begin volgend jaar in één klap op 300 kilometer aan snelweg de hoogste snelheidslimiet van 130 kilometer per uur invoeren,...   Meer


29-10-2015

Slagingspercentages door heel Nederland mijlenver uit elkaar

Het verschil in slagingspercentage tussen het CBR-centrum met de beste cijfers (Almelo, 61,2%) en met de slechtste cijfers (Rotterdam, 37,8%) bedraagt bijna 25 procentpunten. Daarnaast trekken de centra in...   Meer


Ouder >>