AUTORIJSCHOOL RUUD KATER

 

Structuur van de opleiding

De rij-opleiding is in vier fases ingedeeld:

 

Fase 1: 

De techniek van het autorijden. In deze fase leer je de auto te besturen en bedienen. De inhoud en volgorde van de leerstof is:

  • sturen, gas geven en het gebruik van de spiegels en kijktechniek
  • rijden in het stadscentrum (Delft) met toepassing van de leerstof uit les 1 (korte bochten en smalle wegen)
  • het gebruik van de remmen, verkeersinzicht en sociaal gedrag
  • het vaart minderen in verschillende situaties (bijv. drempels)
  • (ont-)koppelen, wegrijden vanuit stilstand en schakelen 
  • het toepassen van alle technieken en opbouw routine
  • de hellingproef, waarmee fase 1 wordt afgesloten

Fase 2:

Nu je de auto kan besturen gaan we je aandacht, die je tot nu voornamelijk voor de auto nodig had, verleggen naar het verkeer om je heen en de situaties die je nadert. Je leert:

  • het gebruik van informatie die a.h.v. borden, tekens op de weg en (verkeers-)lichten wordt gegeven
  • het naderen en oversteken van kruisingen
  • het invoegen, inhalen en uitvoegen op de snelweg
  • bij al deze zaken het juiste kijkgedrag

Als deze fase doorlopen is, heb je de basiskennis en de basisvaardigheden om je op de juiste wijze te gedragen in het verkeer.

Je zal deze in de vervolglessen blijven oefenen en toepassen tot je al je taken routinematig kan uitvoeren en zelfvertrouwen hebt.

Fase 3:

In deze fase ga je alle bijzondere verrichtingen leren. Je zal zeven verrichtingen moeten kunnen, te weten:

  • hellingproef (reeds geleerd in fase 1)
  • recht achteruit rijden
  • achteruit rijden om een bocht
  • keren in een straat
  • keren dmv een halve draai
  • parkeren in file
  • parkeren in een vak (dwars op de rijrichting)

Door het gebruik van herkenningspunten voor de diverse in- en terugstuurmomenten zal je deze vaardigheden snel aanleren. Je gaat de oefeningen op veel verschillende plekken doen, zodat je intussen ook het examengebied goed gaat kennen. Dit gebied bestaat uit de plaatsen Rijswijk, Delft, Pijnacker-Nootdorp, Zoetermeer, Den Haag Zuid, Rotterdam Noord en Leidschendam-Voorburg. Ik laat je de meest uiteenlopende situaties zien en de bekende valkuilen die er in  de regio te vinden zijn.

Fase 4:

Je zal op het (proef-)examen zelfstandig moeten kunnen rijden. De eerder geleerde bijzondere verrichtingen worden in twee groepen ingedeeld:

  • de keeropdracht
  • de parkeeropdracht

Daarbij mag je zelf bepalen hoe en waar je de opdracht gaat uitvoeren. Inzicht is wat je moet tonen. Zolang het verkeersveilig en technisch vaardig verloopt, wordt het goed beoordeeld en kan je op de Tussentijdse Toets vrijstelling krijgen. Dat betekent dat je op het rijexamen geen bijzondere verrichtingen hoeft te doen!

Vervolgens zijn er nog twee elementen van het examen, waarvoor  een examinator kan kiezen:

  • de stop-opdracht
  • de situatiebevraging

De stop-opdracht is niets meer dan op verkeersveilige wijze stoppen langs de kant van de weg, zodanig dat je weer meteen weg kan rijden (stop-and-go). In feite is dit de derde bijzondere verrichting. Er worden slechts twee bijzondere verrichtingen als opdracht gegeven.

Bij een situatiebevraging stelt de examinator een vraag over een verkeerssituatie die je voor je ziet of waar je zojuist doorheen bent gereden. De auto wordt langs de kant stilgezet, zodat je vragen kan beantwoorden over de belangrijkste elementen van de situatie. Naast de verkeerstechnische aspecten zijn ook de omgevingsfactoren van belang om te benoemen.

Ook zal je zelfstandig een opgegeven route moeten rijden. De examinator kan kiezen uit drie manieren om dat te toetsen:

  • de clusteropdracht
  • het variabele coördinatiepunt
  • gebruik van het navigatiesysteem

Een clusteropdracht is het volgen van een route aan de hand van een aantal aanwijzingen, die de examinator aan je geeft. Dit kunnen maximaal vijf aanwijzingen in één opdracht zijn.

Een variabel coördinatiepunt is een object, in het examengebied, waar je zonder aanwijzingen naartoe moet kunnen rijden. Dit kan een gebouw zijn dat je goed kent, of een gebouw dat je van een afstand kan zien staan. Plan zelf je route daar naartoe.

Het gebruik van een navigatiesysteem spreekt voor zich.

Je ziet: er is veel te leren! Gemiddeld kom je als leerling al gauw aan 35 á 40 lessen om alles te oefenen. Regelmaat en meerdere lessen per week (vooral blokuren) kunnen de zaak bespoedigen en het totaal aantal lessen verlagen. 

Al het geleerde zal voldoende geoefend moeten worden om vooral routine op te bouwen. Het accent ligt daarbij op het kijkgedrag. Uitsluitend door goed en consequent kijkgedrag en het gebruik van de beschikbare informatie kan je al deze taken met zekerheid en de juiste timing uitvoeren!


 

Contactgegevens:

Zusterlaan 80                2611 MP Delft     06-55810719 info@ruudkater.nl

Doe een gratis proefles

en

overtuig jezelf

Contactformulier

 Laatste Nieuws

Bron:

verkeerspro.nl

rijschoolvandaag.nl


Terug naar overzicht

29-10-2015

Slagingspercentages door heel Nederland mijlenver uit elkaar

Het verschil in slagingspercentage tussen het CBR-centrum met de beste cijfers (Almelo, 61,2%) en met de slechtste cijfers (Rotterdam, 37,8%) bedraagt bijna 25 procentpunten. Daarnaast trekken de centra in Noord-Holland en Zuid-Holland het landelijk gemiddelde voor praktijkexamens B met bijna vier procent naar beneden. Dat blijkt uit een data-analyse van CBR-cijfers door VerkeersPro. Het CBR kan de verschillen niet verklaren.

De cijfers die zijn geanalyseerd beslaan de periode van 1 oktober 2014 tot en met 30 september 2015. Daarin was het gemiddelde slagingspercentage voor eerste examens en herexamens bij elkaar 48,6 procent. Niet alleen tussen examencentra zijn grote verschillen te vinden: ook de provincies verschillen stevig van elkaar. Heel Zuid-Holland scoort waardeloos met gezamenlijk net iets meer dan 42 procent geslaagden, terwijl in Overijssel en Limburg bijna aan 60 procent een rijbewijs wordt vergeven.

Grote verschillen

De verschillen tussen de CBR-centra qua examenresultaten zijn stevig, zo blijkt uit de cijfers. Aan de bovenkant van de lijst zijn Almelo, Schalkhaar (inmiddels overgegaan in Deventer) en Sittard absolute toplocaties om je rijbewijs te halen. Hier is het slagingspercentage zestig procent of meer, en daarmee stijgen deze locaties ver boven het landelijk gemiddelde uit. Ook in Terneuzen en Enschede scoren kandidaten met ruim 58 procent slagenden bovenmatig goed.

Het verschil met de onderkant van de lijst is schrijnend te noemen. Rotterdam en Rijswijk, waar het hoofdkantoor van het CBR is gevestigd, halen allebei de 40 procent niet. Qua eerste examens haalt Rotterdam maar nipt de 35 procent. Maar ook Breda, Barendrecht en Amsterdam leveren relatief gezien zeer weinig nieuwe rijbewijzen af aan kandidaten. In de hoofdstad, waar verreweg het hoogste aantal examens wordt afgenomen van alle locaties, haalt gemiddeld iets meer dan vier op de tien kandidaten het eerste rijexamen of herexamen.



Terug naar overzicht